Nyhedsbrev april

Tekstfelt:

           April Nyhedsbrev 2025

            Rønnevang h/f

Så nåede vi endlig en ny have sæson, foråret er sat ind og der er åbnet for vandet, og en vel overstået generalforsamling.

Her er nogle af ændringerne, som også kan læses i referatet fra generalforsamlingen.

Det er ikke længere tilladt at bruge pesticider og ukrudtshæmmne midler som rondup, det er et forbud fra Hillerød kommune som gælder alle Hillerød ejendomme.

Det blev vedtaget at udeblivelse fra pligt arbejde stiger til 800,- kr pr gang, som bliver talt op når sæsonen slutter, og de penge er til tænkt til at vi kan betale for at få udført arbejde som eks. Hækkeklipning, så dem der godt gider at komme til pligt ikke altid skal tage det kedelige arbejde, så er der nok nogen der tænker at det ikke alle der kan så meget, og det er også rigtig, men vi finder altid noget så alle kan være med, for man kan jo også passe sin ejen have, så kan man også komme til pligt arbejde.

Hillerød Kommune har sat en stigning på renovation op med 200% som i den grad er urimelig, vi har været til et møde med kommunen, som ikke rigtig gik vores vej, så vi har bedt om et møde med Tue thorsen som er formand for Hillerød forsyning d 2 april, i håb om at ændre noget af det, men en stigning kommer der. Men som det er lige nu er det en mere omkostning på 1721.- kr pr. have, som vil komme som en extra opkrævning delt i 2, den først kommer i maj og nummer 2 til næste haveleje opkrævning.

Der nogen som ikke får mail fra bestyrelsen som nyhedsbrev / opkrævning, hvis det er tilfældet, så send mig jeres mail til mig, og det er kun dem som ikke får mail som skal sende jeres mail, så den kan blive opdateret.

 frank.lykke.rasmussen@gmail.com

Vi nærmer os 1 april og det er ikke længere tilladt at parkerer inden i have foreningen. Kørsel er max 15 km/t af og pålæsning er tilladt, skal gøres med det samme for så at kører bilen tilbage til p pladsen.

Leveregler for Haveforeningen HF Rønnevang

Hillerød Kommune har fast sat reglement for hvordan vi skal forholde os som lejere i kolonihaven HF Rønnevang.

Bestyrelsen vil dog præcisere nogle områder af mere praktisk art.

  • Haven skal holdes i ordentlig og i velplejet stand
  • Hækken skal holdes fri af ukrudt hele vejen rundt
  • Hækkens højde mod vej/sti må max. være 150 cm.
  • Der må ikke bruges benzin, eldrevne haveredskaber og motorredskaber lørdage efter kl. 14.00 samt søndag og helligdage efter kl. 12.00.
  • Havevanding med håndholdt slange, er tilladt mellem kl. 20.00 og 22.00 for lige have nr. på lige datoer og ulige have nr. på ulige datoer.
  • Parkering må kun ske på parkeringspladsen og ikke hverken foran egen have eller på stier/veje i haven.
  • Al indkørsel er forbudt, af- og pålæsning er tilladt ved egen have.
  • Hastighedsgrænser på max. 15 km. skal overholdes.
  • Overnatning i kolonihaven må kun ske i perioden 1. april til 30. september.
  • Kæledyr er tilladt – de må dog på ingen måde være til gene for de øvrige beboere.
  • Ethvert nybyggeri, tilbygning, ændringer mv. skal godkendes af Bestyrelsen inden opstart.
  •  Efter og under nybyggeri skal haven holdes i ordentlig og velplejet stand.
  • Enhver havelejer er pligtig til at være vidende om og orientere sig om gældende regler og vedtægter for HF Rønnevang.

REFERAT AF GENERALFORSAMLING HF RØNNEVANG D. 26. MARTS 2025

1. Valg af dirigent

Bestyrelsen foreslår Stig Andersen (38) – vedtaget.

2. Godkendelse af dagsorden

Godkendt

3. Valg af referent

Bestyrelsen foreslår Lars Schneider (62) – vedtaget

4. Valg af stemmeudvalg

Hanne Happel (66), KlausPetersen (49)

5. Bestyrelsens beretning, formand Frank Rasmussen (10)

Der er blevet lavet dræn ved have 30. Kurt (9) har efterfølgende tjekket, og det virker. Dog et lille

problem ved have 27, som bliver udbedret

Ansøgning ved kommunen vedr. tilskud til belægning på vejene – vi afventer

Der er afholdt 4 bestyrelsesmøder vedr. drift og vedligehold. 3 Fredagsbarer er afholdt, hvoraf den

ene var udvidet med grill.

Vi ville gerne have beskåret træer i fællesområderne. Dette var sat i værk, men aflyst grundet

ekstraordinær stor regning for renovation. En stigning på mere end 200 %, betyder en årlig

meromkostning på kr. 1721,00 pr. have. Kommunens andre haveforeninger har også fået ekstra

regning, og der er samlet skrevet til Hillerød Forsyning den 13. marts.

Hillerød Forsyning argumenterer med, at vi har betalt for lidt i mange år, men kunne dog godt se

urimeligheden i, at vi betaler for renovation udenfor sæson. Alligevel agter de ikke at gøre noget

ved stigningen, men har dog indvilget i at udskyde betalingen foreløbigt til 1/7. Vi er gået videre

med sagen, og har skrevet til Tue Tortzen, der har indvilget i et møde.

Vi er endnu ikke blevet pålagt affaldssortering, men vi forventer at det sker snart.

Der er kommet påbud fra Hillerød Kommune, om forbud mod brug af pesticider på alle kommunale

arealer. Da vi er lejere hos kommunen, er vi også omfattet af påbuddet, der bliver skrevet ind i

vedtægterne.

Vi har solgt 4 haver; 29, 34, 36, 47 – velkommen til.

Spørgsmål:

Hvordan opkræves regningen for renovation?

Der kommer en ekstra separat regning 1/5, resten kommer på næste haveleje.

Har prisen noget med antal containere at gøre?

Nej. Prisen er beregnet ud fra antallet af “hustande”

.

Beretningen godkendt.

6. Regnskab, kasserer Jens Mortensen

Gennemgang af regnskab for 2024 (vedlagt indkaldelse til GF).

Ingen spørgsmål til regnskabet – regnskab godkendt.

7. Godkendelse af budgetforslag

Gennemgang af budget for 2025 (vedlagt indkaldelse til GF).

Spørgsmål til budget:

Kurt (9) påpeger at tilskud fra lotteriet ikke skal indgå i driften. Bestyrelsen bekræfter.

8. Indkomne forslag

Forslag fra have 9: Forslag om at gebyr for udeblivelse ved pligt, sættes op til kr. 800,00 pr. gang.

Indtægterne for udeblivelse kan bl.a. gå til betalt hjælp til vedligehold, for at kompensere for det

manglende arbejde.Forslaget enstemmigt vedtaget.

Forslag fra have 10: Bæredygtigt projekt på Rønnevang HF’s arealer, bl.a. kvashegn af afklip. Der

nedsættes en gruppe på 3-4 personer, der varetager opgaven i samarbejde med bestyrelsen. Salia

(26) og Klaus (49) har på forhånd meldt sig. Allan (34) går med.

Forslaget vedtaget.

9. Valg

a. b. c. d. e. f. g. h. i. Kasserer 2 år – Jens Mortensen genvalgt.

Bestyrelsesmedlem 2 år – Lars Schneider (62) genvalgt

Bestyrelsesmedlem 2 år – Michael Axelsen genvalgt

Bestyrelsesmedlem 2 år – Marina Holm (27) genvalgt

Bestyrelsesmedlem 1 år – Lillian Nielsen (45) genvalgt

Valg af 2 bestyrelsessuppleanter for 1 år – Andreas (15) og Ulla Jørgensen (48)

valgt

Valg af revisor for 2 år – Gitte Rasmussen (9) genvalgt

Valg af 2 revisorsuppleanter for 1 år – Annelise Petersen (19) og Lillian Nielsen (45)

genvalgt

Valg af vurderingsudvalg – Johnny Hansen (27), Morten Feldby-Olsen (30) og Ulla

Jørgensen (48) genvalgt

10. Eventuelt

Anna (59) – Roser initiativet til fredagsbarerne. De er hyggelige, og man får talt med hinanden.

Kurt (9) foreslår at referat fra GF sendes ud til alle lejere. OK.

Anne (65) – Sidste år fik Anne lov til at indkøbe skuffejern, hvilket ikke blev gjort. Hun vil gerne gøre

det i år. OK fra bestyrelsen.

Pia (62) foreslår en liste over dem der ikke har modtaget indkaldelse til GF, så evt. fejl kan blive

rettet. Ideen blev vendt om til, at alle der ikke har modtaget indkaldelse, sender en mail til

ronnevang.hf@gmail.com herom, for derigennem at sikre, at bestyrelsen er i besiddelse af de

korrekte mailadresser.

Søren (33) – Alle haveejere bør gennemgå vores “leveregler”

– og følge dem. Alt for mange

ignorerer reglerne, i særdeleshed ift. parkering, kørsel i haveområderne, vedligehold af haverne

mm. Levereglerne er ikke vejledende, men et decideret regelsæt der må og skal overholdes.

Formanden siger tak for god ro og orden, efter en veloverstået generalforsamling.

Hillerød den 26. marts 2025

Mvh Formanden / bestyrelsen

Comments are closed.